הכלים שלנו הם כל אותם תרגילים וכלי הדרכה שאנו משתמשים בהם בליווי היזמי שאנו מעניקים לנשות ואנשי חינוך. היוזמות מתפתחות בתהליך מעגלי ומתמשך אשר מחובר באופן תמידי אל הניצוץ והתשוקה של כל יזם/ת.
יש כאן טעימה והזדמנות לראות את מגוון הכלים בהם אנו משתמשים בתהליכי היזמות שאנו מלווים על מנת לקבל המשגה והשראה.
התמונה לשם המחשה בלבד
גללו למטה למעגל הכלים המלא:
בתוך כל יזמ/ת אמיתי/ת קיים ניצוץ – אותה תשוקה לנושא או לתחום דעת מסוים. הניצוץ הוא המנוע שמאפשר ליזמים ויזמיות ליהנות ממה שהם עושים, למצוא את התשוקה שביזמות, את הרצון להמשיך לפתח את היוזמה, להגדיל ולהרחיב אותה.
החיבור לניצוץ הוא שמאפשר ליהנות מיתרונות היזמות האישיים והמקצועיים – תחושת התרוממות והתחדשות, הנאה, משמעות וסיפוק. הניצוץ מאפשר לגבש, להרחיב ולהעמיק את תפסית התפקיד החינוכי. הוא מחבר את ההשראה להגדרת התפקיד הפורמאלית שלנו. איך נמצא את הניצוץ שלנו? איך נסייע לאחרים לגלות את הניצוץ היזמי שלהם? היעזרו בכלים המצורפים
בתוך כל יזמ/ת אמיתי/ת קיים ניצוץ – אותה תשוקה לנושא או לתחום דעת מסוים. הניצוץ הוא המנוע שמאפשר ליזמים ויזמיות ליהנות ממה שהם עושים, למצוא את התשוקה שביזמות, את הרצון להמשיך לפתח את היוזמה, להגדיל ולהרחיב אותה.
החיבור לניצוץ הוא שמאפשר ליהנות מיתרונות היזמות האישיים והמקצועיים – תחושת התרוממות והתחדשות, הנאה, משמעות וסיפוק. הניצוץ מאפשר לגבש, להרחיב ולהעמיק את תפסית התפקיד החינוכי. הוא מחבר את ההשראה להגדרת התפקיד הפורמאלית שלנו. איך נמצא את הניצוץ שלנו? איך נסייע לאחרים לגלות את הניצוץ היזמי שלהם? היעזרו בכלים המצורפים
מעטפה נפתחת ומתוכה יוצא עולם שלם של חיבור פנימה, גילויים אישיים ושיתוף. זהו תרגיל קבוצתי המאפשר שיח קרוב ואישי, המעניק מקום לכל אחד מהמשתתפים ומעורר השראה ויצירתיות טבעיות.
בתוך כל יזמ/ת אמיתי/ת קיים ניצוץ – אותה תשוקה לנושא או לתחום דעת מסוים. הניצוץ הוא המנוע שמאפשר ליזמים ויזמיות ליהנות ממה שהם עושים, למצוא את התשוקה שביזמות, את הרצון להמשיך לפתח את היוזמה, להגדיל ולהרחיב אותה.
החיבור לניצוץ הוא שמאפשר ליהנות מיתרונות היזמות האישיים והמקצועיים – תחושת התרוממות והתחדשות, הנאה, משמעות וסיפוק. הניצוץ מאפשר לגבש, להרחיב ולהעמיק את תפסית התפקיד החינוכי. הוא מחבר את ההשראה להגדרת התפקיד הפורמאלית שלנו. איך נמצא את הניצוץ שלנו? איך נסייע לאחרים לגלות את הניצוץ היזמי שלהם? היעזרו בכלים המצורפים
בכל אחד מאיתנו קיים גרעין יזמי. כולנו יוזמים מפעם לפעם – עבור חלקנו זה קל יותר ועבור אחרים זה קשה בהרבה. אבל בכולנו קיימת היכולת ליזום וכולנו התנסינו בכך לאורך חיינו במסגרות השונות – בילדות, במשפחה, עם החברים, בעבודה. מה נוכל ללמוד מההתנסות הזו? ואיך?
בתוך כל יזמ/ת אמיתי/ת קיים ניצוץ – אותה תשוקה לנושא או לתחום דעת מסוים. הניצוץ הוא המנוע שמאפשר ליזמים ויזמיות ליהנות ממה שהם עושים, למצוא את התשוקה שביזמות, את הרצון להמשיך לפתח את היוזמה, להגדיל ולהרחיב אותה.
החיבור לניצוץ הוא שמאפשר ליהנות מיתרונות היזמות האישיים והמקצועיים – תחושת התרוממות והתחדשות, הנאה, משמעות וסיפוק. הניצוץ מאפשר לגבש, להרחיב ולהעמיק את תפסית התפקיד החינוכי. הוא מחבר את ההשראה להגדרת התפקיד הפורמאלית שלנו. איך נמצא את הניצוץ שלנו? איך נסייע לאחרים לגלות את הניצוץ היזמי שלהם? היעזרו בכלים המצורפים
מהו המקום בו אנחנו יכולים ליהנות מכל העולמות ולהיות מאושרים ויעילים? איך נוכל למצוא אותו ולהגיע אליו? איך נוכל להתחשב גם בצרכים של השטח וגם בניצוץ האישי שלנו?
תארו לכם מציאות חינוכית וחברתית בה הכל קורה בדיוק כמו שתרצו, כמו שתחלמו. מה בדיוק יש בעולם הזה? איך הוא נראה? מה המרכיבים שלו? בשביל שנדע לאן ללכת – צריך קודם להחליט לאן נרצה להגיע. זה הזמן לשרטט תמונת עתיד נשאפת, לחלום, ובגדול.
דמיינו שהיוזמה שלכם כל כך מוצלחת, הכי מוצלחת שאפשר לדמיין! עד כדי כך שמתפרסמת עליה כתבה בעיתון. מה יכתבו בכתבה הזו? מה הופך אותה לכזו ששווה פרסום כאייטם ראשי? למה הקוראים והקוראות ירצו לקרוא עליה?
תמונת עתיד מאפשרת לדייק חזון ולנסח מטרות, היא מרחיבה רפרטואר אפשרויות ויש לה כוחות שמשפיעים לא רק על העתיד, אלא ממש כאן על ההוה.
תארו לכם מציאות חינוכית וחברתית בה הכל קורה בדיוק כמו שתרצו, כמו שתחלמו. מה בדיוק יש בעולם הזה? איך הוא נראה? מה המרכיבים שלו? בשביל שנדע לאן ללכת – צריך קודם להחליט לאן נרצה להגיע. זה הזמן לשרטט תמונת עתיד נשאפת, לחלום, ובגדול.
"אם תצליחו לשחרר את המחשבות שלכם ממחסומי המציאות היומיומית, תוכלו להגיע לפתרונות רדיקליים באמת לבעיות שלכאורה אין להן פתרון. מבחינה זו, חלומות בהקיץ קשורים קשר אמיץ לחדשנות ולאלתור. כדי לחלום בהקיץ יש צורך בשחרור המחשבה והתרת כל המעצורים – כולל מעצור ההיגיון. התהליך איננו ליניארי, אך הוא יכול להיות מוכוון-משימה – התמקדות אינטנסיבית (אם כי לא מודעת)ואז זיקוק הרעיון עצמו"
(חלימה בהקיץ על פי: פרוהמן, 2009 ,עמ' 93–96).
ראו את הדמיון שלכם באופן מוחשי, הרגישו שאתם פוסעים בתוך היוזמה העתידית שלכם ונסו כעת לכתוב בדפים שלכם את כל מה שיכולתם לדמיין לעצמכם.
תארו לכם מציאות חינוכית וחברתית בה הכל קורה בדיוק כמו שתרצו, כמו שתחלמו. מה בדיוק יש בעולם הזה? איך הוא נראה? מה המרכיבים שלו? בשביל שנדע לאן ללכת – צריך קודם להחליט לאן נרצה להגיע. זה הזמן לשרטט תמונת עתיד נשאפת, לחלום, ובגדול.
היכולת לחלום, ביחד וכחלק מצוות, היא יכולת מתפתחת – בהתחלה אולי יהיה לכם רק רעיון אחד, אבל ככל שתתקדמו במעגל יעלו עוד ועוד רעיונות, עוד ועוד חלומות. זה שריר שאפשר ורצוי לאמן אותו. חלימה משותפת שהופכת לעשייה – לפעולה יזמית. שינוי מהותי שמתחיל מרישות החלומות בין שותפים לדרך.
תארו לכם מציאות חינוכית וחברתית בה הכל קורה בדיוק כמו שתרצו, כמו שתחלמו. מה בדיוק יש בעולם הזה? איך הוא נראה? מה המרכיבים שלו? בשביל שנדע לאן ללכת – צריך קודם להחליט לאן נרצה להגיע. זה הזמן לשרטט תמונת עתיד נשאפת, לחלום, ובגדול.
במקום לדבר בשפה של מטרות, בואו נדבר בשפה של עדויות בשטח. מה נרצה לראות בשטח בשביל לדעת שהצלחנו, שהיוזמה הצליחה. זה הזמן לסמן עדויות רצויות בשביל שנוכל לשאוף להגיע אליהן ולכוון לשם פעולות מדויקות.
צריכים עזרה כדי להגיע לרעיונות טובים וחדשניים ליוזמה? אתם במקום הנכון! או שמא כבר יש לכם רעיון ראשוני ליוזמה? מעולה!
מה נעשה עכשיו? איך נצא לדרך? מה הצעד הראשון? כאן תוכלו למצוא את כל הכלים שיעזרו לכם לפתח ולהבנות רעיונות.
איך אפשר להסתכל על מה שכבר קיים במרחב החינוכי שלנו וליצור ממנו משהו חדש, אחר, מיטיב יותר? לעיתים נדמה לנו שיוזמה חינוכית דורשת "המצאת גלגלים", אבל במציאות החינוכית אנחנו יכולים לקחת את כל היש ולהפוך אותו ליש אחר, מדויק, חדשני ונכון יותר – זוהי יזמות מקיימת.
איך נעשה זאת ואיך נסגל לעצמנו טכניקת חשיבה יצירתית מתמדת על המציאות? כל הפרטים כאן.
כדי שיוזמה תהיה משמעותית, בת קיימא ויעילה היא חייבת להיות מחוברת לצורך בשטח. לעיתים נדמה שהצורך ברור לנו, כמעט אינטואיטיבי, אבל מסתבר שזה לא בהכרח כך. שאילת שאלות נכונות, העמקה וירידה לשורש העניין הן שיאפשרו יזמות רלוונטית, כזו שתוכל להשיג את המטרה.
אנחנו יזמים ויזמיות אמיתיים, זה בוער בנו! איך נראית יוזמה בתחילת הדרך? מהו המהלך השלם ליצירת יוזמה – זיהוי הצורך בשטח וחיבור הרעיון העומד בבסיס היוזמה אל אותו צורך.
כאן תמצאו כלי שיוביל אתכם בתוך הדרך הזו.
צריכים עזרה כדי להגיע לרעיונות טובים וחדשניים ליוזמה? אתם במקום הנכון! או שמא כבר יש לכם רעיון ראשוני ליוזמה? מעולה!
מה נעשה עכשיו? איך נצא לדרך? מה הצעד הראשון? כאן תוכלו למצוא את כל הכלים שיעזרו לכם לפתח ולהבנות רעיונות.
יש רעיון? יאללה אפשר לצאת לדרך? להתחיל להפעיל את היוזמה, לרתום שותפים, לגייס משאבים?
זה רק נשמע פשוט!
לאחר שגיבשנו רעיון ליוזמה, כדאי לעצור ולתכנן כל אחד מהמרכיבים שלה – ממש כמו לפני שמתחילים לבשל או לאפות מתכון מסובך. מרעיון למעשה הוא מודל – מתכון בסיסי ליוזמה חינוכית מוצלחת.
מה כבר קיים בעולם היזמי ובעולם החינוכי שדומה ליוזמה שלנו או שעונה על צורך דומה ומה נוכל ללמוד מכך וליישם ביוזמה שלנו?
ההכרות עם השדה היזמי חינוכי הרלוונטי היא הכרחית – היא חלק מהבקיאות בנתונים וב'שוק' הרלוונטי, היא יכולה לקדם אותנו ואת היוזמה שלנו ובלעדיה אנחנו עלולים לייצר עוד מאותו הדבר.
על מנת לייצר יוזמה חדשנית ומדויקת, בעל ערך מוסף – עלינו להכיר היטב את הקיים.
LAI – למידה לאורך החיים או למידה מתמדת, מניחה שלמידה מתקיימת בכל שלבי החיים ובכל הקשרי החיים. ועדיין, לרוב, מחוץ למסגרות הלמידה הפורמליות, רובנו זונחים את הלמידה, הקריאה, ההאזנה, התבוננות או לפחות פחות מודעים ומכוונים אליהן. רצוי שתהליכי הפיתוח המקצועיים והאישיים שלנו יהיו מחוברים ללמידה מתמשכת, בסגנון ובדרך המיטיבים עבורנו. קל וחומר כיזמים ויזמיות. עלינו לקחת אחריות על תהליכי הלמידה שלנו כחלק מתהליכי החקר, הפיתוח וההטמעה של היוזמה.
איך אפשר לעשות את זה? איך מתעדפים למידה במסגרת התהליך היזמי?
יוזמים באופן אקטיבי למידה.
כל הפרטים כאן.
איך נתנסה בשטח, איך נהפוך את היוזמה למציאות יומיומית? איך נרתום שותפים, איך נגדיל את מעגלי ההשפעה של היוזמה שלנו, לאן עוד נוכל להתרחב ואיפה עוד נוכל להשפיע בפועל?
על השאלות הללו תוכלו למצוא מענה כאן.
בדיקת היתכנות היא התנסות ממשית ביוזמה שלנו בקנה מידה מצומצם, מתוך מטרה לשפר ולדייק את היוזמה שלנו לפני היישום הרחב שלה. למה זה חשוב ואיך נצא לבדיקת היתכנות?
כל הפרטים כאן
איך נתנסה בשטח, איך נהפוך את היוזמה למציאות יומיומית? איך נרתום שותפים, איך נגדיל את מעגלי ההשפעה של היוזמה שלנו, לאן עוד נוכל להתרחב ואיפה עוד נוכל להשפיע בפועל?
על השאלות הללו תוכלו למצוא מענה כאן.
רתימת שותפים ובנית שותפויות הן מיומנויות בסיסית ומהותיות בתהליך יזמי שמבקש למצוא מקום בעולם. הן הכרחיות על מנת שיוזמה תהיה רחבה ומשמעותית, כלומר שמעגלי ההשפעה שלה יהיו רחבים ככל הניתן. כשאנו מעוניינים לרתום שותפים לתהליך היזמי שאנחנו מובילים, עלינו להבין מי השותפים הפוטנציאליים, מה נרצה שיהיה התפקיד שלהם ביוזמה, איך נכון לפנות אליהם, מה הזיקה שלהם ליוזמה ואיך נוכל לגרום להם לחוש שייכים. על כל השאלות הללו כדאי להתחיל לענות כבר בתחילת הדרך.
כל הפרטים כאן.
איך נתנסה בשטח, איך נהפוך את היוזמה למציאות יומיומית? איך נרתום שותפים, איך נגדיל את מעגלי ההשפעה של היוזמה שלנו, לאן עוד נוכל להתרחב ואיפה עוד נוכל להשפיע בפועל?
על השאלות הללו תוכלו למצוא מענה כאן.
למה חשוב לתת נראות ליוזמה שלנו? מה עומד מאחורי הרצון והצורך להראות את העשייה היזמית חינוכית שלנו? למתן נראות ליוזמה יש חשיבות כפולה – חשיפת היוזמה והעשייה החינוכית כלפי חוץ כחלק מרתימת שותפים, הפצה והגדלת האימפקט.
ולצד זאת, נראות ליוזמה היא חלק חשוב בתהליך הפדגוגי החינוכי שעוברים התלמידים והתלמידות. איך הופכים את התהליך ל'נראה' ו'ראוי'? איך אפשר לעשות זאת? כל הפרטים כאן.
כדי שיוזמה תהיה משמעותית, בת קיימא ויעילה היא חייבת להיות מחוברת לצורך בשטח. לעיתים נדמה שהצורך ברור לנו, כמעט אינטואיטיבי, אבל מסתבר שזה לא בהכרח כך. שאילת שאלות נכונות, העמקה וירידה לשורש העניין הן שיאפשרו יזמות רלוונטית, כזו שתוכל להשיג את המטרה.
איך נזהה את הצורך עליו נרצה לענות? האם התשובה האינטואיטיבית היא אכן התשובה המדויקת? ומה יקרה אם לא נזהה נכון את הצורך?
האם היוזמה שלנו תוכל לתת לו מענה?איך נוכל למצוא אותו ולהגיע אליו? איך נוכל להתחשב גם בצרכים של השטח וגם בניצוץ האישי שלנו?
כדי שיוזמה תהיה משמעותית, בת קיימא ויעילה היא חייבת להיות מחוברת לצורך בשטח. לעיתים נדמה שהצורך ברור לנו, כמעט אינטואיטיבי, אבל מסתבר שזה לא בהכרח כך. שאילת שאלות נכונות, העמקה וירידה לשורש העניין הן שיאפשרו יזמות רלוונטית, כזו שתוכל להשיג את המטרה.
איך נדע אם היוזמה שלנו אכן קלעה לצורך שזיהינו? איך נדע אם השגנו את המטרות שהצבנו? ומה קרה לנו בתהליך? השלב הזה של רפלקציה והערכה הוא שלב שדורש האטה, פינוי מקום והתבוננות.
הוא שלב חשוב מאין כמוהו וחשוב לעצור ולאפשר לעצמנו שהייה.
איך נדע אם היוזמה שלנו אכן קלעה לצורך שזיהינו? איך נדע אם השגנו את המטרות שהצבנו? ומה קרה לנו בתהליך? השלב הזה של רפלקציה והערכה הוא שלב שדורש האטה, פינוי מקום והתבוננות.
הוא שלב חשוב מאין כמוהו וחשוב לעצור ולאפשר לעצמנו שהייה.
כתיבת מאמר היא דרך לתת נראות וחשיפה מקצועית ליוזמה שפיתחנו או לרכיבים מסוימים בה, ולצד זאת היא מאפשרת לנו לחלץ ידע שנצבר ולא תמיד אנו מודעים אליו, לזקק רכיבים שניתן להעביר הלאה, לדייק את מהות היוזמה, את המהלך והמודל שפיתחנו, ואולי אף את הלמידה מתהליך הפיתוח שלה.
איך נצא לדרך? מה הצעד הראשון? ממה חשוב להתחיל ועל מה צריך לחשוב כבר מעכשיו?
את כל השאלות האלה חשוב לשאול בשלב גיבוש תכנית העבודה על מנת שנוכל לעבוד בצורה מסודרת עם חלוקת תפקידים ברורה והתייחסות לכל המטרות שהצבנו.
על בסיס התשובות נבנה את תכנית העבודה שלנו שתכלול את אבני הדרך החשובות ותהיה מפורטת על פי לוח זמנים ריאלי.
יוזמה טובה, משמעותית ובת קיימא היא יוזמה אשר יש בה התייחסות מקיפה לתשתיות בארבעה מימדים המרכיבים אותה, וראייה הוליסטית של כולם יחד.
אז מהם אותם ארבעת המימדים ואיך נוכל להשתמש בהם על מנת לפתח את היוזמה שלנו?